Centrul Educational QuoVadis

Cine învaţă mai ușor o limbă străină – adulții, fie copiii?! Și de ce?!

over 8 years ago
Cine învaţă mai ușor o limbă străină – adulții, fie copiii?! Și de ce?!

Dacă sunteți adult și planificați să vă înscrieți la careva cursuri de limbă germană, turcă, portugheză, chiar engleză și franceză, veți fi dezamăgit de rezultatele studiului realizat de către McGovern Institute for Brain Research și publicat în jurnalul PLOS ONE.

Conform acestui studiu, adulţii învaţă limbile străine mai greu decât copiii. Cauza, pe cît ar suna de paradoxal, constă în străduința în exces a acestora.

S-a demonstrat că adulţii şi copiii folosesc sisteme de învăţare diferite. Astfel, nu întotdeauna capacităţile cognitive superioare ale adulţilor constituie un avantaj. În cazul învățării intensive a unei limbi străine, fie individual, fie în grup în cadrul unor școli de limbi străine, capacitățile acestora de obicei nu sunt utilizate cu succes.

Spre deosebire de adulți, copiii trec prin o așa zisă perioadă sensibilă de învățare a limbilor care durează pînă la pubertate. În acești ani anumite părți ale creierului sunt mai dezvoltate decît altele. Spre exenplu, ei sunt adepții memoriei procedurale, ceea ce conform autorului studiului Amy Finn constituie ”un sistem de memorare care îl obținem gratis” și constă în învațarea prin metoda observării și a experiențelor. Acest sistem este răspunzător de ceea ce noi învățăm inconștient, cum ar fi mersul pe bicicletă și dansul. Tot aici se includ și regulile subtile specifice unei limbi. Circuitele neurologice din cadrul creierului formează o serie de reguli pentru construcția cuvintelor și propozițiilor prin absorbția și analiza informației – cum ar fi sunetele din lumea din jurul lor.

Din spusele dnei Finn, memoria procedurală este deja la locul său și funcționează perfect la un copil, fără să interacționeze cu alte funcții ale creierului. În schimb, pe măsură ce înainteaza în vîrstă creierul uman devine tot mai “specializat” în funcție de informațiile ce i-au fost oferite, și în acest fel ajunge să controleze modul de studiere a unei limbi.

În esență, adulții supra-analizează regulile care intervin în studierea unei limbi străine și sunetele, încercînd să le încadreze într-un tipaj care ar avea logică pentru ei. De obicei, o limbă străină implică reguli gramaticale care nu sunt prea ușor de explicat, astfel adulții întîmpină mai multe impedimente decît copiii în depășirea acestor obstacole, care practic absorb regulile, fie excepțiile de la regulă, învățînd din ele. Acest fapt, în mod special, este valabil pentru pronunție, deoarece modul în care emitem sunetele se stabilește în primii ani de viață și devine practic a II noastră natură.

În schimb, spre deosebire de copii, adulții învață mult mai ușor expresiile uzuale, care le-ar fi de folos în activitatea curentă. De aceea, un adult poate oricînd învăța o limbă străină în mod funcțional, dar niciodată aceasta nu va suna asemeni unui vorbitor nativ.

Între timp, cît cercetătorii și lingviștii se gîndesc la noi metode de a ușura învățarea limbilor străine, chiar dacă demult ați trecut de vîrsta copilăriei, mergeți cît de curînd la un centru de limbi moderne din Chișinău și înscrieți-vă la unul din cursurile de limbă engleză, franceză, germană, spaniolă, italiană, care de atît de mult timp v-ați dorit s-o studiați!